bloggen er flyttet til URBEX.ABANDON.DK / The blog has moved to URBEX.ABANDON.DK

Sider

Hvor kommer varmen fra?

Nysgerrighed er en stor del af drivkræften bag min passion for Urban Exploration. Har gennem tiden søgt svar på mange simple spørgsmål. Hvad sker der med vores skrald?. Hvor kommer strømme i stikkontakten fra?. Hvor kommer vandet i vandhanen fra? Hvad sker der når man skyller ud i toilettet?
De fleste har nok et meget godt bud, men hvor meget kender man egentligt til det når det kommer til stykket?

Jeg har gennem en periode søgt svar på hvor varmen i min lejlighed kommer fra. Når en Urban Explorer søger svar er han ikke bange for at få beskidte hænder.
Det startede ud med et åbenhus arrangement hos fjernvarme.dk
Der lærte jeg om kraftvarmeværk, pumpestationer, vekselstation og en masse andet spændende som gør vi har varme nat og dag.






Med en masse viden i bagagen har jeg fuldt varmens vej fra kraftværk til min hoveddør.







Det er blevet til mange spændende ture. Utroligt hvad der sker bag kulisen for at vi kan tænde for det varme vand eller nyde varmen i vores trygge stuer.

Et par af turene:
4 kilometer fjernvarmetunnel
Søpavillion varmetunnel
Svanemølle varmetunnel
Tunnel ved retten

1 kommentar:

Jan Emil sagde ...

It still amazes me how many millions goes to discovering another star in the galaxies when, for all we know, we are still sitting on top of another undiscovered world beneath out feet.”

--Martin Dansky

**********

Kom forbi dette citat. Har tit tænkt over jeg har haft større oplevelser ved at besøge en gammel tunnel end rejse 10 timer og bruge 20.000kr. Skør tanke.