bloggen er flyttet til URBEX.ABANDON.DK / The blog has moved to URBEX.ABANDON.DK

Sider

Leave nothing but footprints, take only photographs

Mottoet for mange Urban Explores er "Efterlad intet andet end fodspor - tag kun billeder".



Forskellige episoder har fået mig til at tænke på dette motto igen og overveje mine egne holdninger.

Unge mænd har det med i samlet flok at presse hinandens grænser tættere mod grænser af hvad man ville have gjort alene. I den forbindelse fortryder jeg at have bedraget til nogle har åbnet et sted med vold og nogle har taget noget med hjem fra et forladt sted.
Er det fordi jeg skal spille hellig? Nej jeg har selv gjort det i nogle minutters kådhed.

Man glemmer ofte at selv det mest forladte sted har en ejer. I vores samfund er ejendomsretten en vigtig grundpille og vægtes højt i vores retssystem.
Derfor skal man gøre sig klart man er på kant med loven, når man går ind i en forladt fabrik. Er man gået ind af en åben port kan man snakke sig fra det meste. Skabes adgangen med vold bliver det pludselig en anden sag.

Personligt ville jeg ikke have dårligt samvittighed med at fabrikkens ejer eller ordensmagten fandt mig midt i en forladt bygning i færd med at tage nogle billeder. Ville dog have det rigtig skidt med at være der, hvis jeg var kommet ind med vold.

Venter mit første barn om ½ års tid, hvilket nok har tvunget mig til at tænke disse tanker igennem. Kunne leve med at betale en lille bøde på 1000 kroner for at stå på den forkerte side af et hegn. Men som kommende far ville det være en skidt start, hvis bøde blev meget stor og indeholdt ord som indbrud og hærværk.

Man skal huske man er en uinviteret gæst og det derfor er på sin plads man ikke ødelægger noget. Ofte har stedet en form for værdi selv når det står tomt.

En meget besøgt lokation i Gladsaxe kaldt Hempel er et meget godt eksempel på dette.
http://smukkefyr.blogspot.com/2008/11/gammel-malingsfabrik.html

Stille og roligt er stedet blevet smadret. Det virker måske som en lille ting når man maler et tag og smadre en enkelt rude. Har 100 mennesker været forbi kan det dog ses. Det vil jeg huske mig selv på næste gang jeg skal på tur. "Efterlad intet andet end fodspor - tag kun billeder".

Har skrevet denne blog for at arbejde med mine egne tanker. Håber folk vil kommentere og give deres mening.

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Jeg kan kun være fuldstændig enig med dig. Når jeg er på jagt efter billeder, gør jeg hvad jeg kan for at undgå at støde folk. Jeg har da også været på områder, hvor jeg strengt taget ikke havde noget at gøre, men netop ved ikke at ødelægge eller nuppe et par "souvenirs" har jeg gjort det med rimelig god samvittighed. Jeg er heller ikke altid vild med at stikke kameraet helt op i vildtfremmedes ansigter på åben gade. Og mine hobbybilleder er i hvert fald hverken bøde eller værre værd.