bloggen er flyttet til URBEX.ABANDON.DK / The blog has moved to URBEX.ABANDON.DK

Sider

Prypiat, Ukraine - forladt by

Prypiat er en forladt by i det nordlige Ukraine, som var den nærmest liggende by til Tjernobyl Atomkraftværket. Byen var kun beboet af arbejdere fra Tjernobylværket. Byen bød på luksuriøsiteter, der overgik størstedelen af de andre byer under Sovjetunionen.

To dage efter Tjernobylulykken den 26. april 1986 blev Prypiat evakueret af militært personel og lagt ind under "Zonen", der var den kraftigst radioaktive del af området omkring atomværket. Den dag i dag er området stadig offer for radioaktivitet. Det er dog muligt at besøge området, hvis man ikke opholder sig i området over længere tid.

I mine år som Urban Explorer har jeg aldrig haft lyst til at besøge Tjernobyl, men efter at have set en fantastisk billedserie fra Prypiat sidste år måtte jeg bare se dette sted. Tjernobyl værket siger mig ikke det vilde, men en forladt by som Prypiat er en ubeskrivelig oplevelse.

MANGE flere billeder her
http://www.abandon.dk/Prypiat_Ukraine/

2 kommentarer:

E.P sagde ...

Hvor tæt er det egentlig tidladt at bo nær tjernobyl?
Det helt vildt det der skete, men jeg er så meget fascineret af det.

Unknown sagde ...

Der bor nogle gamle folk derinde. En del arbejdsmænd bor også derinde - de arbejder 14 dage og er så 14 dage hjemme.

Men ellers sådan generelt er der vel småbyer 40-50 km fra. Der er vagter 30 km før Tjernobyl.